Jordi Camell
Jordi Camell (Llorenç del Penedès, 1959) és un pianista de llarg recorregut format a Tarragona, Barcelona, París I Londres. Els seus principals professors han estat Carme Flexas, Miquel Farré i Maria Curcio. Artista dotat d’una marcada capacitat de comunicació i claredat en l’exposició artística, la crítica especialitzada sempre li ha reconegut un so transparent I brillant amb una variada gamma de colors. Guardonat en diferents concursos, el 1984 obtingué el “Diplôme Supérieur d’Exécution” com a “premier nommé” a l’École Normale de Musique de París.
Ha participat en concerts per tot Europa amb els conjunts de música contemporània Barcelona 216, Solistes d’Ibercàmera i l’Orquestra de Cambra del Teatre Lliure. El 1992 es va presentar dins la temporada Ibercàmera de Barcelona. Al 2014 va interpretar en recital al Palau de la Música Catalana de Barcelona la imponent sonata en fa menor de Brahms per a piano. També ha actuat com a solista amb l’OBC de Barcelona, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Filharmonia de Cambra de Barcelona, l’Orquestra Simfònica Empordà-Llenguadoc- Roselló, la Orquesta Ciudad de Granada, la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona etc., interpretant concerts per a piano i orquestra de C. Schumann, Mozart, Shostakovich, Poulenc, Gershwin, Albéniz, Brahms, Grieg, etc. Ha estat dirigit, entre d’altres, per Bernhard Güeller, Salvador Brotons, Ernest Martínez-Izquierdo i Josep Pons.
Músic despert i obert a tots els estils, ha col·laborat estretament amb Vicky Peña (monogràfic Kurt Weill) en una gira per tot l’estat espanyol, amb Cesc Gelabert (en l’espectacle Preludis) acompanyant-lo en un solo en directe amb obres de Bach, Chopin, Debussy, Mompou i Carles Santos que va estar de gira durant tres anys per Espanya, Europa i els EEUU d’Amèrica, amb Mario Gas (recital Miguel Hernández), etc. Darrerament ha actuat amb la soprano Ofèlia Sala amb una gran acollida del públic i la crítica.
Ha editat en World Premiere Recording la Integral per a piano de Pau Casals (Ed. Columna Música, 2012), “Chopin Variations” per encàrrec del Consolat de Polònia a Barcelona (un CD amb obres de Mompou, Balada, Brotons, Amargós i Camell que han escrit peces per a piano sobre temes de Chopin, Columna Música, 2013), Abans i després d’Iberia d’Isaac Albéniz (Ed. Columna Música, 2009), la integral per a piano de Robert Gerhard i diverses Goyescas d’E. Granados (Ed. Moraleda, 1994), duo clarinet i piano amb Josep Fuster (Anacrusi, 1998), obres de Ricard Viñes, Francis Poulenc i els Quadres d’una exposició de Modest Mussorgski (Ed. Discmedi, 1999), Binomis amb la Cobla Sant Jordi (ed. Columna Música, 2008)… El setembre de 2023 ha sortit al mercat un disc enregistrat a París (amb una gran acollida per part de la crítica especialitzada) amb la seva obra per a piano sol, “Where the City Ends” (Editat per Columna Música i produït per Francesco Tristano).
Jordi Camell desenvolupa en paral·lel una intensa activitat pedagògica i és convidat sovint a formar part del jurat en concursos de piano. És professor de piano i música de cambra i coordinador del màster de piano a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Aquests darrers anys ha donat concerts i màster classes al Central Conservatory of Music, Piano Academy at Gulangyu, Xiamen (Xina), a la Frederic Chopin University of Music de Varsòvia (Polònia), a la Faculty of Arts de Nis (Sèrbia), a la Gnessin Russian Academy of Music (Moscou), a la West Virginia University (West Virgínia, EEUU), a la University of Kentucky School of Music (EEUU) i a la Academy of Music in Krakow.
Jordi Camell no ha deixat mai de banda tot el que envolta el pensament i la literatura. És autor d’un assaig sobre el silenci en Debussy (Passos en el silenci), llibre que sortirà al mercat el mes d’abril de 2024 (Ed. DINSIC, Barcelona). Actualment és doctorand a la Universitat de Barcelona.